28 maja 2012

"Dzieci Cienie. Wśród zdradzonych. Wśród notabli" Margaret Peterson Haddix

Możesz ocalić życie. Za jaką cenę?

Nina Indi – trzecie dziecko – żyła normalnie pośród legalnych obywateli do dnia, w którym została została zdradzona przez chłopaka, którego kochała. Schwytana przez Policję Populacyjną, osadzona w więzieniu, wie, że niedługo zginie. Ale rząd daje jej wybór. Nina może ocalić siebie w zamian za współpracę. Musi tylko skłonić troje współwięźniów, by przyznali się do winy, wydali swe rodziny... Wściekła i załamana dziewczyna decyduje się na ryzykowny krok – ucieczkę. Ale... Czy Nina ucieka naprawdę? W świecie kamer i stałego nadzoru dziewczyna nie może mieć pewności, czy nie stała się zwierzyną, która doprowadzi prześladowców do innych nielegalnych dzieci.

Luke Garner ukrywał się przez dwanaście lat. Po śmierci Jen dostał fałszywą tożsamość – kartę identyfikacyjną Lee Granta, przepustkę do świata elit... Ale Lee Grant również ma rodzinę. Teraz jego młodszy brat trafia do szkoły. Uwikłany w sieci kłamstw, która zaciska się coraz bardziej, Luke musi zmierzyć się z gniewem i smutkiem kogoś, kto utracił najbliższą mu osobę. Choć chłopak dobrze rozumie uczucia Smitsa, wie również, że znalazł się w śmiertelnym niebezpieczeństwie.


Zaufanie to silny związek pomiędzy dwojgiem ludzi bądź szerszą społecznością – daje poczucie bezpieczeństwa i przynależności do kogoś. Jest więc podstawową więzią między ludźmi, a jej brak rodzi poczucie osamotnienia i odizolowania od innych, przez co człowiek się zmienia. Jednak największego spustoszenia może dokonać poczucie zdrady – gdy ktoś, komu bezgranicznie ufamy, odwraca się od nas na zawsze...

Nina Idi została pojmana przez Policję Populacyjną po tym, jak zdradził ją chłopak, któremu ufała. Teraz czeka ją śmierć z ręki rządu i zdruzgotana dziewczynka nie ma nadziei na przeżycie. Jednak jeden z funkcjonariuszy policji daje jej wybór – może zostać ich tajnym agentem i wydać innych więźniów, jeśli pozna ich prawdziwe tożsamości. Nina walczy ze sobą i swoim sumieniem – wciąż nie wie, jaką podjąć decyzję. Tymczasem Luke, teraz nazywany Lee, mieszka w szkole Hendricksa, próbując zrobić coś dla sprawy. Nie wie jednak, że prawdziwe kłopoty nadejdą wraz z jego młodszym bratem – albo raczej bratem chłopca, którego tożsamość przejął...

Wśród zdradzonych. Wśród notabli to trzeci i czwarty tom serii Dzieci Cienie, oba wydane w jednej książce. Margaret Peterson Haddix ponownie zabiera nas do niedalekiej przyszłości, w której rząd ogranicza wolność obywateli twardym prawem populacyjnym, pozwalającym ludziom posiadać tylko dwójkę dzieci, a każde kolejne dziecko skazuje na śmierć. Akcja w tej części nabiera rozpędu, a wydarzenia stają się coraz bardziej dramatyczne, podczas gdy tajemnice piętrzą się przed czytelnikiem, nie dając jasnych odpowiedzi na dręczące go pytania.

Narracja w każdej części jest inna – Wśród zdradzonych została przedstawiona przez narratora wszechwiedzącego, który przyjął punkt widzenia Niny, a Wśród notabli – punkt widzenia Luke'a. Dzięki temu różnorodność emocji pozwala nam lepiej poznać otaczające głównych bohaterów postaci, poznać ich lepsze i gorsze strony, zastanowić się nad ich działaniami i sekretami, które skrywają. A im bardziej wciągani jesteśmy w fabułę, tym większą niepewność budzą osoby, o których tak naprawdę nic nie wiemy - poza tym, co sami zechcieli zdradzić. I to sprawia, że czytelnik zamienia się w detektywa, który chce odkryć prawdę, który szuka luk w zachowaniach bohaterów, nieścisłości w ich relacjach, doszukuje się ukrytego znaczenia ich gestów.

Fabuła wciąż kręci się wokół najważniejszego wątku – walki o prawo do życia trzecich dzieci. Bohaterowie muszą się zmierzyć z własnym strachem, nieufnością i dylematami, od których zależy ich przyszłość. Czytelnikowi przyjdzie więc obserwować, jak małe, ledwie dwunasto- i trzynastoletnie dzieci są zmuszone szybko dorosnąć, by móc przetrwać i zrozumieć ciężką sytuację, w jakiej się znalazły. Można zauważyć też, że Wśród zdradzonych jest nieco inna od Wśród notabli – ta pierwsza wydaje się stanowczo bardziej dramatyczna, a przynajmniej na mnie wywarła ogromne emocje, prawdopodobnie z powodu wzruszającej i jednocześnie smutnej historii Niny. Niestety nie wszystko mi się podobało – ponownie finały intryg były do przewidzenia, a zachowania niektórych postaci mocno podejrzane.

Kontynuacja Dzieci Cieni to opowieść inna niż wszystkie – dramatyczna, tajemnicza, ale i dająca nadzieję historia młodych ludzi, którzy walczą o prawo do istnienia oraz dorosłych, którzy pragną zatrzymać swoje nielegalne pociechy. Ciężko jednak stwierdzić, czy ta część jest lepsza czy gorsza od poprzedniczki – o ile tom trzeci wywarł na mnie ogromne wrażenie, o tyle czwarty był nieco przewidywalny, a zakończenie rozczarowujące. Niemniej polecam tę serię każdemu, kto lubi antyutopijne historie o niedalekiej przyszłości i odwadze tych, którzy chcą zmienić świat – inteligentna i niosąca nadzieję historia Luke'a i jego przyjaciół to idealna lektura nie tylko dla młodszych czytelników. Daję ocenę 4+/6 i mam nadzieje, że wkrótce będę miała okazję poznać dalsze losy Dzieci Cieni.


Original: Shadow Children: Among the Betrayed. Among the Barons.
Wydawnictwo: Jaguar
Data wydania: 22.02.2012


Za książkę dziękuję Wydawnictwu Jaguar!

I recenzja części pierwszej:  "Dzieci Cienie. Wśród ukrytych. Wśród oszustów" 

21 komentarzy:

  1. Czytałam tom pierwszy w zeszłym roku i pamiętam, że bardzo polubiłam twórczość pani Haddix, zatem kontynuacja jest "must read". ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jedna okładka lepsza od drugiej :) Muszę zacząć od pierwszej części tej serii, bo coś mnie do niej przekonuje.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie bardzo moje klimaty, ale recenzję czyta się jak zwykle bardzo przyjemnie:)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawa seria, taka...inna;) Ale pozytywnie. Też liczę na to, że poznam dalsze losy dzieci cieni;D

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja też mam tę książkę za sobą i muszę przyznać, że to bardzo ciekawy cykl. Czekam na dalsze tomy:))

    OdpowiedzUsuń
  6. Tamta część bardzo mi się spodobała, więc nim dorwę się do kolejnej to tylko kwestia czasu.;D

    OdpowiedzUsuń
  7. Niestety nie mam przekonania co do tego cyklu.

    OdpowiedzUsuń
  8. nie spotkałam się jeszcze z tą pozycją ale jednak jest ona nie dla mnie...
    pozdrawiam!:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Kusisz... wcześniej mówiłam, że jednak nie...ale jak to z kobietami bywa? Ano już wiem! Lubią zmieniać zdanie ;D Więc i może ja zmienię i sięgnę? ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Cykl mam w planach, ale raczej nie jest to mój "must have".

    OdpowiedzUsuń
  11. Pierwsza część bardzo mi się podobała, a że i ten tom niedawno stanął na mojej półce, pewnie niedługo po niego sięgnę. Już nie mogę doczekać się kolejnych części, bo historia, choć momentami banalna, potrafi wciągnąć. :>

    OdpowiedzUsuń
  12. Muszę się w końcu zabrać za pierwszy tom :3

    OdpowiedzUsuń
  13. Najpierw pierwszy tom. ;3 Tylko szkoda, że okładka taka nie ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  14. seria cały czas przede mną
    póki co nie mam skąd zdobyć książek :/

    OdpowiedzUsuń
  15. Jeśli tylko wpadnie mi w łapki, bez zachwania biorę.

    OdpowiedzUsuń
  16. Poprzednia częśc nie przypadła mi do gustu, ale tej może dam jeszcze szansę

    OdpowiedzUsuń
  17. Jeszcze nie czytałam poprzedniej. Sądzę, że dam szansę i autorce i całemu cyklowi ;-)

    OdpowiedzUsuń
  18. Chętnie sięgnę po tę serię, mam co do niej dobre przeczucie. ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Jak na razie podziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  20. czekam, aż będę miała tę książkę w swoich rękach!!

    OdpowiedzUsuń
  21. Ostatnio miałam pierwszy tom w ręce, ale ostatecznie zrezygnowałam z zakupu. Może kiedyś :)

    OdpowiedzUsuń

Ten blog tworzę dla Was i każdy Wasz komentarz to dla mnie motywacja do dalszego pisania. Dziękuję, że jesteście tu ze mną! :)