30 maja 2012

"Oczarowanie" Carrie Jones

TRZECI TOM SERII PRAGNIENIE

Zara jest rozdarta między dwoma mężczyznami - królem piksów Astleyem oraz uwięzionym w legendarnej Walhalli Nickiem. Za wszelką cenę chce do niego dotrzeć i sprowadzić do krainy żyjących, ale to trwa i okazuje się niezwykle trudnym i niebezpiecznym zadaniem. W Bedford grupy wygłodniałych piksów poczynają sobie coraz śmielej i coraz więcej ludzi ginie z ich powodu. Potrzeba jak najwięcej wojowników po stronie dobra, tymczasem Nick wciąż pozostaje w nieznanym miejscu. Jak go uwolnić? I czy po powrocie nadal będzie kochał Zarę? Przecież nienawidził piksów, a ona po pocałunku Astleya została ich królową...”


Uczucie w barwach złota

W życiu Zary White tak wiele się zmieniło – Nick zniknął, a jego miejsce zajął Astley, nowy król piksów, który obiecał dziewczynie pomóc w odzyskaniu ukochanego. Tymczasem wśród Lśniących dochodzi do cichej wojny – poddani drugiego króla atakują młodzież z Bedford, a Zara stara się chronić ludzi z pomocą "dobrych" poddanych Astleya. Nie jest niestety w stanie uratować wszystkich, a nieobecność Nicka odbiera jej siły i dekoncentruje. Jednak Zara jest zdeterminowana i nie podda się, póki nie odzyska swojego wilka i nie zaprowadzi pokoju w Maine…

Oczarowanie to trzeci tom serii Carrie Jones wydany nakładem Bukowego Lasu, o wiele bardziej dramatyczny od swoich poprzedników. Zara przechodzi trudny okres i nieustannie to odczuwamy podczas czytania. Emocje dziewczyny są oczywiste, bowiem tak wiele się zmieniło w jej życiu… Sytuacja wcale nie wydaje się łatwa, gdyż bohaterka, poza własną niepewnością, zmaga się też ze strachem przed odrzuceniem ze strony przyjaciół oraz o ich bezpieczeństwo, a przede wszystkim z uczuciami, jakie wywołuje w niej nowy król piksów. Napięta do granic możliwości atmosfera sprawia, że i czytelnikowi jest ciężko znaleźć korzystne dla wszystkich postaci rozwiązanie. Żadna decyzja bowiem nie wydaje się odpowiednia.

Narracja pierwszoosobowa w czasie teraźniejszym w znaczący sposób dynamizuje utwór, a akcja powieści dodatkowo utwierdza czytelnika w przekonaniu, że przy tej lekturze nie ma mowy o nudzie. Co prawda przyznam, że do jakiejś siedemdziesiątej strony czułam się nieco zdegustowana użalaniem się głównej bohaterki, lecz później opowieść wciągnęła mnie w wir wydarzeń i nie pozwoliła odłożyć lektury, póki nie dotarłam do ostatniej strony. A i wówczas mój apetyt nie został w pełni zaspokojony! Niewątpliwie największymi atutami serii Carrie Jones są właśnie wydarzenia, które zapierają dech w piersi, decyzje bohaterów, które potrafią oburzyć jak i zachwycić oraz historia miłości, która przyciągnie uwagę niejednej romantyczki. A także tajemnica, której rozwiązania niecierpliwie wypatrujemy   jaką decyzję podejmie Zara, kim się stanie i z kim zechce dzielić przyszłość? Tego dowiemy się najpewniej z ostatniej części serii – Endure, której osobiście nie mogę się doczekać.

Interesującym tematem, który w swojej powieści podjęła autorka jest motyw Walhalli i nordyckich bogów. Już w Zniewoleniu otrzymujemy niewielką dawkę skandynawskich wierzeń, lecz dopiero tu dostrzegamy głębsze odniesienia. Szczerze mówiąc nie czuję się kompetentna w wydawaniu osądów dotyczących mitologii nordyckiej, ale nie do końca mi ten temat przypadł do gustu – miałam bowiem nieodparte wrażenie, że Carrie niezupełnie zgrała ten motyw z całością. Nie mogę jednak zarzucić jej braku przygotowania – pojawiają się strategiczni bogowie i ich świta, możemy podziwiać pałac Odyna i poznać Fenrira – wilka zwiastującego zmierzch bogów i wielką wojnę.

Warto dodać, iż tytuł powieści jest w pełni adekwatny do treści – historia Zary, gdy w jej życiu pojawia się Astley, rzeczywiście mnie oczarowała swoim wdziękiem i delikatnością. Piks w Zniewoleniu mnie intrygował, może nawet nieco irytował, jednak wciąż moje uczucia były mocno mieszane. Teraz z całą odpowiedzialnością stwierdzam, że to najbardziej czarujący bohater tej serii. Nick ideałem? Wolne żarty! Hasło „potargane brwi” powinny skutecznie odstraszyć potencjalne adoratorki tegoż nastolatka. Oczarowanie przekonało mnie do zajęcia stanowiska w grupie Team Astley i to jemu będę kibicowała w ostatecznej rozgrywce.

Oczarowanie to słodka, ale i trochę smutna historia o młodości, pierwszej miłości, trudnych wyborach mających wpływ na naszą przyszłość oraz o poszukiwaniu własnego „ja”. To opowieść o walce z własnymi słabościami i niepewnością, o poświęceniu dla przyjaźni i nadziei, bez której nasze życie byłoby puste. Jestem niezwykle zaskoczona faktem, że każda kolejna cześć serii jest lepsza od poprzedniej – to już nie jest ta sama lekka opowiastka, jaką zaserwowała nam Carrie w Pragnieniu. To prawdziwa walka o przetrwanie! Książkę polecam więc nie tylko fanom powieści Carrie Jones, ale także każdemu, kto ceni w lekturze akcję, wzruszające wydarzenia, niepewność i historie uczuć, które nie zawsze są łatwe i cukierkowe, a które często zmuszają nas do podjęcia ciężkich, pełnych ryzyka kroków. Przed nami maluje się ostatnia rozgrywka nie tylko pomiędzy dobrem a złem, ale także pomiędzy 'starą' a 'nową' Zarą – jaką decyzję podejmie bohaterka? Przekonamy się już wkrótce, a tymczasem Oczarowanie otrzymuje ode mnie ocenę 5/6!

Original: Need Series #3: Entice
Wydawnictwo: Bukowy Las
Data wydania: 20.04.2012
Za możliwość przeczytania książki bardzo dziękuję Wydawnictwu Bukowy Las :)

Cała seria:


Moje opinie o poprzednich tomach serii:
#1 Pragnienie
#2 Zniewolenie


27 komentarzy:

  1. nie czytałam żadnej książki z tej serii ale może kiedyś to nadrobię, narazie nie czuję takiej potrzeby

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie czytałam jeszcze tej serii, ale zabiorę się za pierwszy tom, jak tylko wpadnie mi w rączki. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Coś dla mnie, zaraz ją sobie zamówię i to koniecznie!

    OdpowiedzUsuń
  4. ja także nie miałam okazji przeczytać żadnej z części, ale być może to nadrobię ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Sama nie wiem, czy sięgnąć po tę serię - z jednej str mam po uszy takich serii, a z drugiej zachęca Twoja recenzja...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pragnienie jest takie lekkie, niektórym się nie podoba, jak dla mnie to była taka właśnie miła, lekka lekturka. Ale zniewolenie i Oczarowanie to już wyższa półeczka. Powiedziałabym, że Carrie się rozwija i tworzy coraz ciekawsze historie ;)

      Usuń
  6. Zapowiada się interesująco:) Jako, że lubię mieć pod ręką takie lekkie czytadła, to pewnie kiedyś sięgnę po tą serie;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetna recenzja i świetna książka którą będę musiała przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Lubię wzruszające książki, więc chętnie sięgnę :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Ta serię sobie odpuszczę. Póki co nie mam jej gdzie upchnąć:))
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  10. Na chwile obecną pilnuje już kilka serii, więc muszę zrezygnować z powyższej, bo już teraz mam nieraz chaos w pilnowaniu poszczególnych nowych tomów danego cyklu.

    OdpowiedzUsuń
  11. Raczej nie sięgne ale recenzja świetna - pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Kiedyś bardzo chciałam tę serię przeczytać, teraz mi jakoś chyba przeszło. Chociaż nie mówię nie, jeśli mi się gdzieś trafi to chętnie sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam za sobą tylko pierwszy tom z tej serii. Nie przekonał mnie wówczas za bardzo, ale chcę dać jej szansę i doczytać pozostałe części ;) Nie wiedziałam, że będzie jeszcze tom 4 - to teraz taki częsty "trend" na dodawanie do trylogii tej jeszcze jednej części.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  14. serii niestety nie znam, więc póki co książki do ręki nie wezmę
    może jak wpadnie mi w ręce część pierwsza... ale póki co oczywisty pass :)

    OdpowiedzUsuń
  15. z początku byłam zainteresowana takimi historiami, ale teraz wszystkie wydają mi się na jedno kopyto.

    OdpowiedzUsuń
  16. ZAPRASZAM NA MOJĄ PIERWSZĄ ROZDAWAJKĘ

    OdpowiedzUsuń
  17. Muszę koniecznie rozejrzeć się za tą serią.

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie ciągnie mnie do tej serii. Chyba nie moje klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Najbardziej zainteresowałyby mnie pewnie w tej książce odwołania do skandynawskich wierzeń :) Muszę chyba zapoznać się z pierwszą częścią!

    OdpowiedzUsuń
  20. Wow, te okładki są zabójcze! *.*
    Cała seria brzmi dość interesująco, plus ten motyw ze skandynawskimi wierzeniami... Nie ma czasu do stracenia, muszę jak najszybciej sięgnąć po ten cykl :D

    OdpowiedzUsuń
  21. Mam w planach już od jakiegoś czasu ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Kolejne seria, która już dość długo pokutuje na mojej liście. Ogromnie podobają mi się jej okładki, a i recenzje jak widać zbiera całkiem przyzwoite.

    OdpowiedzUsuń
  23. Mimo pozytywnej recenzji, jakoś nie ciągnie mnie do tej powieści :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Okładki wyglądają magicznie ;) Muszę najpierw zabrać się za pierwszy tom :) Ciekawi mnie ta seria.

    OdpowiedzUsuń
  25. Skoro polecasz to może się za tą serię wezmę :D

    OdpowiedzUsuń
  26. Czytałam dwa poprzednie tomy, a "Oczarowanie" czeka grzecznie na półce :)

    OdpowiedzUsuń

Ten blog tworzę dla Was i każdy Wasz komentarz to dla mnie motywacja do dalszego pisania. Dziękuję, że jesteście tu ze mną! :)